måndag 4 juni 2012

LCHF gör underverk med värken!!!

Har nu kört LCHF i två veckor, och mår så otroligt mycket bättre :)) Första veckan hade jag två dagar som jag knappt orkade stiga upp ur sängen......jag var helt slut i både kropp och knopp!!!! Men det läste jag att kan vara kroppen som reagerar på omställningen, och är jättevanligt!!! Min sambo som oxå startade samtidigt hade sin "trötthet" under vecka två, men då hade han inte strypt matintaget lika hårt som jag under första veckan. Jag käkade inte ens grönsaker eftersom de oxå innehåller kolhydrater, (fast väldigt lite), medan han körde massor med grönsaker isf, pasta och sånt. I slutet på vecka 1 fick jag även en så vansinnig värk i precis HELA kroppen......käkade treo och googlade om det. Det var tydligen oxå jättevanligt bland oss "värkare", och kunde dels bero på omställningen eller magnesiumbrist!!! Jag åkte genast och köpte en burk magnesium för att kunna bryta värken. Hade ju även gått 3 en timmes långa och mycket raska promenader under veckan, vilket jag inte gjort på massor med år.....och min kära sambo trodde att det nog kunde vara träningsvärk el, chock i musklerna :)) Vilket ifs kan stämma.....hahaha.....till viss del iaf!!! Men jag kunde knappt komma mig upp för alla 5 trappor utan att vilja grina.....och vill jag påtala att man knappast får värk även i händerna efter en promenad. Alltså hela kroppen skrek..... Men nu efter 2 veckor har den värken försvunnit helt.....och min "gamla" whiplash värk har betydligt lugnat ner sig....har kunnat halvera dosen värktabletter vissa dar!!!!! :))))) Syran i lårmusklerna är kvar fast inte lika mycket, så det ger sig nog oxå vad det lider. Vet inte om denna lindring kommer sig av LCHF-en eller magnesiumet.....men det har ingen betydelse för mig......varje dag med mindre värk, ger en dag med mer livskraft.....och det betyder ALLT för mig!!!! Och är orsaken till varför jag började med LCHF!!! Vikten har stabiliserat sig på -3,5 kg, men det är som sagt inte huvudsaken utan en bonus :))) Och jag vet att det nog är p.g.a att jag inte får i mig nog med fett. Har haft problem med gallan i många år, så jag kände att jag ska börja lite lugnare så den hinner med och anpassa sig i lugn och ro. Plus att jag tycker att det är lite äckligt med överdrivet mycket fett.....men det kanske jag vänjer mig vid vad det lider :) Nu sitter jag och vilar lite, och dricker en härlig smoothie, efter ett 5,4 km pass på Ormbergsspåret, (i regnet) och känner mig mycket nöjd!!! Mina mini hundar som fått vara med på mina 3 sista 5,4 km pass är oxå helt slut.....men för Diva korven är det perfekt!!! Jag ska nu planera middagar, både för idag, och för några dagar framåt. För finns allt hemma så är det såååå enkelt att köra på :) Gjorde föressten en variant chokladbollar jag hittade bland LCHF recepten som mys igår när vi kollade tv.......men säger bara fy f-n vad dåliga :((( Och det mest idiotiska var ju att vi inte ens var sugna....sötsuget är helt borta!! (Och vi var de störtsta gottegrisarna som finns.....vilken skillnad!!!) Så äckelbollarna ligger i kylen om nån får kris....men tror inte nån vill ha dem :)) Hej för nu!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar