tisdag 1 oktober 2013

Rosa vatten och stock i avloppet= tjusningen med hus!!

Vi har börjat bygga ett förråd i ett oinrett rum på övervåningen. De tidigare ägarna hade förberett för att bygga bastu där, men vi kände att vedbastun är helt tillräcklig för oss, och förrådsutrymme är det viktigaste just nu. Så snickarn har varit förbi under några kvällar och i helgen och slagit golv och väggar, och igår och idag så roar jag och Fredde oss med att måla väggarna därinne :) Skitkul att måla, men nacken klagar och magen pallar inte riktigt med de starkare värktabletterna :( Därav mitt enorma illamående förra natten...tror jag!!! Det kan kanske oxå ha att göra med att vårt vatten blev illrosa igår ;) Och jag dricker ju enorma mängder vatten varje dag, så jag hann nog få i mig endel innan jag såg att det var rosa. Vet inte om det är nån fara, men..men det är åtgärdat nu iaf. Det är en inställning man måste göra på vattenrenaren, iochmed att den är ny så kan det ta en tid innan den blir helt perfekt justerad. Men i övrigt har vårt vatten blivit drickbart och verkligen gott!!! Det är ju ändå en ack så viktig sak att ha gott vatten. Det är saker man bara tar förgivet annars, innan man får se hur illa det kan vara!! Och lite problem med vårat avloppssystem har vi haft under ett par veckor. Men igår spolade Uffe och Fredde rent hela röret med högtrycken, och där fanns ett stenhårt motstånd, men det släppte till slut, och nu är det inga problem med spolandet längre!!! Not to myself -spola inte ner tamponger i toalettstolen!!! Vet inte om det är de som har orsakat stoppet, men jag tar det säkra före det osäkra härdanefter ;) Ja som ni hör så finns det alltid något som händer när man bor i hus. Och allt detta med egen brunn och egen bajstunna är ju helt nytt för oss. Men vi lär väl bli experter på det oxå vad det lider ;) Just nu ligger jag bara och är lite slokig efter sista målningen, och hoppas att det täcker bra så vi slipper fler varv. Det är ju förvisso bara ett förråd, och jag målar på en osb skiva, men man är ju ändå lite petig. När det är klart kommer snickisen tillbaka och slänger upp tak, lägger golv (som jag måste köpa imorgon,) och listar. Sen är det elfasystem för jela slanten som ska upp!!! Oj vad jag längtar att få organisera upp allting!!! Just nu har vi ett sådant kaos på övervåningen. Vi fyllde ju förrådet med kartonger när vi flyttade in, men nu är ju allt utslitet och fyller varenda vrå i hallen och Jeppes rum!! Nåja det blir ju inte så länge till, om jag inte passar på att måla och tapetsera deras rum oxå när vi ändå är i tagen :) Har inte bestämt mig än, men där tar jag nog in experthjälp för att spara på nacken!! Nej nu får det vara slutbabblat för denna gången. Måste sätta mig och göra mina timmar på HK!! //Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar