torsdag 28 maj 2009

Storm!

Sitter med Diva i soffan och är lite spänd på stormen som river där ute.......saker virvlar omkring på tomten,(ok den behövde städas, men jag hade tänkt mig att detta skulle ske manuellt..av mina söner)....träden svajar betänksamt mycket. Väntar bara på att höra ett brak...att något ska gå sönder där ute. Diva är livrädd....tycker det låter väldigt illa. Hon känner ju oxå hur hela huset rister i byarna. Hoppas bara att vinden tar råttan jag såg på gården igår. Stor,ca 15cm, svart/brun och allmänt heläcklig sprang den runt framför bron och altanen. Fyyyy...tamråttor är helt ok, men detta......såna finns ju bara i snuskiga hamnkvarter trodde jag, inte i idylliska villaträdgårdar. Eller håller Bälinge på att förvandlas till sunkhåla utan att jag märkt det???
Det måste nästan var nåt slags rått år i år.....flera av mina vänner har stött på bisamråttor. Antingen på strövtåg el, på gården....dock ingen i Bälinge....än så länge. Det hade ju ändå varit spiken i kistan om jag fått en bisam på gården...då hade jag definitivt flyttat till en lägenhet i stan.
Om man ser efter den gamla bondepraktikan så ska ju Urban, Wilhelmina och Blenda, sommaren lända. Alltså sånt väder det är på Urban sånt väder blir det under juni, Wilhelmina = juli och Blenda = augusti. På Urban var det varmt och fint, nåt liten regn med en tromb drog förbi i Luleåtrakten. Wilhelmina var igår...hm...kommer inte ihåg vad det var för väder igår (jag vet...minne som en guldfisk) men det var nog ganska skönt. Men idag på Blenda har det regnat och stormat.....ska börja leta efter resor till soligare nejder under augusti tror jag.
Nej nu darrar Diva som ett asplöv i min famn....ska gå ut med henne så hon får nattkissa och se att det inte är nån fara....då uppskattar hon nog att komma in och kan känna sig lugnare, hoppas jag.
Sedan är det sängen som gäller.....har lite problem med att komma mig till ro nu när det är så ljust ute. Men jag brukar ju kunna ta igen det under vinterhalvåret, skulle kunna gå i ide då, så det jämnar väl ut sig i slutändan. Go natt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar