söndag 11 november 2012

Ajajaj....

Idag mår jag som jag förtjänar....syndade hejdlöst i lösgodis, en öl i bastun, chips och en slabangbakelse i går, och idag är magen gasfylld och ond :/
Jaja ibland så blir det bara så här.....man måste få ha en frossdag oxå, men det behöver ju inte gå till såna här överdrifter.......

Idag blir det mysmiddag med familjen, ska försöka mig på att göra fisktimbaler med ugnsbakade västerbottenostfyllda tomater :)
Det ska verkligen bli spännande att testa, så jag går bara och väntar på att det ska bli middagstid så jag får sätta igång ;)
Ska även försöka hitta lite nya tips på vad jag ska göra med köttfärsen som går ut i morgon. Det har blivit mycket köttfärslimpa, tacogratänger och pannbiffar på sistone, så det skulle vara kul med nånting nytt :)
Ett mattips jag gärna vill dela med mig är blomkålsmos/puré........helt fantastiskt gott även för dem som inte kör med LCHF!!
Mina barn tyckte det var klart mycket godare än vanligt potatismos, och det säger mycket!!!
Man kokar blomkålsbuketterna i vatten med 1 buljongtärning per kålhuvud tills de faller isär. Häll bort vattnet och tillsätt 100 gr smör, 2 dl riven ost och 1/2 dl grädde, och smaksätt med salt och vitpeppar om det behövs. Mixa ihop detta till mos/puré och njut som ett vanligt mos till vadsomhelst!! Smarrigt!!
Detta recept har jag tagit från min guru Katrin Zytomierskas bok, där jag även hittat ett kanonrecept på tacogratäng :)

Jag googlar runt mycket på LCHF recept och jämför, och bygger ihop flera recept till ett, utifrån vad jag har hemma och vad jag tycker om.
Haha....ofta blir det nya recept pga jag läser fel i recepten( händer väldigt ofta), men det är ju det som är kul....att få till nya grejer varje gång :)

En sak som jag tycker är fruktansvärt gott både som mellanmål eller som efterrätt är vaniljkvarg (helst ICAs, den smakar sötare) med en banan och en mandarin skuren i småbitar......jammi!!!
Detta är kanske inget för den som verkligen kör stenhård LCHF och vill vara i ketosen, för den innehåller ju både fruktsocker och lite mer kolisar i vaniljkvargen. Men den är ju en fantastiskt god sötsläckare!!
Jag har faktiskt tagit in lite frukter i min kost nu, för det är något jag inte kan vara utan. Men det är ju både nyttigt och gott, och något som jag planerat att ta in när jag inte kör strikt längre.

Jag tycker LCHF är en helt underbar kost som gör att jag mår bra och håller mig värkfri. Det känns aldrig jobbigt att avstå saker, för vi har valt att ibland ha en fuskardag under helgen, och då blir man mättad för ett tag.
Tycker även att det är viktigt att man modifierar den efter sig själv och familjen, för då funkar den i det långa loppet. Som för oss som tagit in lite frukter, för det kan jag inte avstå.

Nåja nu blev det en massa babblande igen. Ska bara googla på lite köttfärsrecept, och så kör jag igång med dagens göromål. Ha en härlig Farsdag allihopa, med eller utan fäder omkring er, och ja....det kommer att bli en liiiiten tårtsnärt idag oxå!!
Kram ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar