torsdag 20 december 2012

Den lilla vs den stora!!!

Äntligen, efter flera års irritation som utvecklats till ren och skär ilska, har mycket kommit ut nu i dagstidningarna!!!
Hur elever kan nekas att delta på schemalagda lektioner i en kommunal skola är helt bisarrt!!! Och detta p.g.a vilken klubb du spelar i på din fritid!!!
De får även betyg i ämnet specialsport, och hur ska det kunna sättas rättvist om eleverna inte får delta på lika villkor???
Och att sedan mentorn Lennart Sjögren öppet kränker och diskriminerar elever under sina lektioner och under utvecklingssamtal, allt i Luleå Kommuns regi, är helt vansinnigt!!
Som mentor i en kommunal skola måste man följa skollagarna, och de värdegrunder som skolan står för, vilket Luleå kommun nu har fått skarp kritik ifrån skolinspektionen för.
Det är så många unga grabbar som drabbats, under en mycket lång tid. Och min förhoppning är att man nu ser över hela hockeygymsverksamheten i Luleå. Att man gör en ordentlig utredning på vad som gått snett, åtgärdar de felande länkarna och gör någonting riktigt bra med det!!!

Jag tycker att skriverierna i tidningarna har varit mycket hockeyinriktade, vilket är bra. Men där den största biten och där min huvudsakliga ilska ligger, i skolan, inte berörs nämnvärt. Hur skolan med rektorn och mentorn i spetsen helt har misslyckats med, eller på ren svenska skitigt i, utvecklingssamtal, uppföljningar, återkopplingsmöten till hemmet. Att det får gå så långt och bli så illa att elever måste hoppa av skolan, för att ovan nämnd personal helt har misslyckats i sin yrkeskompetens är mycket skrämmande.
Jag har som förälder varit mycket engagerad i sonens skolgång och ringt och legat på skolan när jag ser att det går tungt. Men att inte få något gehör, mer än att det är "elevens egna ansvar", till svar, och sen se hur skolan brister på så många viktiga plan är oerhört frustrerande!!!
Efter att Jeppe hoppade av skolan skrev jag en anmälan till skolinspektionen om hur hans skolsituation sett ut, med rektorns och mentorns ageranden. Och skolinspektionen har gett mig och flera andra anmälare rätt, och har gett Luleå kommun förelägganden som ska vara åtgärdade inom en månad på flera olika punkter där de totalt har brustit!!!

Detta känns mycket skönt, även om det är försent för Jeppe, som måste plugga upp sina betyg på komvux. Så hoppas jag att det aldrig kommer att drabba någon annan elev. Att kunna gå på ett hockeygym där man kan kombinera skola och hockey på ett bra sätt, och få det stöd och den utveckling, både akademiskt och hockeymässigt man behöver och har rätt till, hoppas jag att även Luleå kan bjuda på i framtiden. Men jag tror att kompetent personal måste ersätta dagens rötägg!!!

Kerstin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar