onsdag 31 januari 2018

Det där med vallningar....

Hur ska man veta om man kommit in i klimakteriet och fått vallningar eller om man är dödsjuk med hetta i hela kroppen?
Jag har nu i snart 1 vecka haft mina första vallningar (tror jag), och läser om det för jag tycker inte att mina stämmer in på alla beskrivningar jag hört och läst.
En vallning ska ju börja kring bröstet och gå uppåt, men mina börjar kring ryggslutet och går samtidigt uppåt till huvudet och nedåt till fötterna....det har jag aldrig hört :O

Och visst kommer de dagtid men är ändå värst under nätterna, där jag nu legat och vridit mig och varit vaken större delen de 3 senaste nätterna! Ska det vara så här???
För jag upplever nästan att ryggen och benen svettas mest??
Eller bör jag söka läkare??

Ja herreje hur ska man kunna veta, lingonveckan kommer ju ganska punktligt ännu, så är det verkligen klimakteriet?

Jag mycket undringar nu så svara gärna!!
//Svetthelge

2 kommentarer:

  1. Jag kom ju i klimakteriet när jag var 43 år. Och för mig började det likadant, jag svettades i hela kroppen tom under fotsulorna, det var som att helt plötsligt vrida upp ett element man blir som varm innuit hela kroppen!!! Jag trodde inte heller det var klimakteriet för jag hade oxå hört att man bara svettas på överkroppen.... helt fel!
    Nå det höll på så av och till några månader och sen till sommaren (började svettas i januari) så hoppade mensen första gången. Sen på hösten kom den tillbaka igen, svettningarna minsakde oså. men tog ny fart efter någon månad igen. Hade ännu då mens rätt regelbundet fram till nästa sommar. Så där höll jag på länge... men sen skulle jag ju till Italien och ringde gyn. Då var jag 46, hon skrattade och sa neeeej inte kan du vara i klimakteriet, du är ju så ung. Men jsg sa att du kan väl lyssna på mina besvär.... och sedan säger hon jo nog låter det som det. Jag fick lämna prover och jepps, jag fick hormoner. Men min livmoder var ännu aktiv så jag borde ha mens sa läkaren. Därför fick jag homenoner som ska göra att jag har mens.... vilket jag ändå inte fick. Nåväl min livmoder var ännu aktiv förra året då jag kontrollerade sist. Nu vet jag inte.

    Så jooo du kan vara i klimakteriet. Detta ör ju ett halv år sen du skrev, hur är det nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha...vallningarna måste ha haft med min mycoplasmalunginflammation att göra, som jag behandlades för just när vi åkte till Thailand, för de försvann sen. Men mensen hoppade över 1 månad i samma veva som vallningarna var så det kan ju vara ett "förstadie" till klimakteriet :)
      Har dock fått lite mera oregelbunden mens, den kommer typ varje månad men ibland med kortare och ibland längre intervaller mellan. Och nån enstaka gång har jag känt av vallningen, men en mycket lindrig sådan.

      Radera